Barnens jubileum 2007

Totalt deltog åtta barn mellan 7 – 12 år på SSR:s 30-års jubileum på Brunnsviks folkhögskola, varav en 2 ½ år, från olika håll i Sverige även en del föräldrar var med under helgen. Barnen var lite blyga i början men det lossnade ju längre tiden gick.

Fredag

Alla barnen anlände vid olika tidpunkter under hela fredagen så vi tog dagen som den kom och kastade om i planeringen en del. Då det bara anlänt två barn mitt på dagen tog vi en promenad med Margaretas svarta labrador. Sedan spelade vi spel i väntan på att fler skulle komma. Det blev mingel även bland föräldrarna och barnen och de började knyta kompis kontakter med varandra

Lördag

Efter frukosten gick vi ner en trappa där barnen hade en egen lokal med olika rum. Där ville barnen börja med att spela spelet där man drar ut tänderna på krokodilen. Det var med blandad förtjusning då krokodilen gick till anfall och skulle bitas. Alla barnen fick i uppdrag att måla var sin teckning och rita av sin egen hand på ett stort collage till söndagens vernissage. Då barnen missade jubiléeums tårtan dagen innan fick vi en tårta att mumsa på innan vi gick ut i det kalla vädret för att mata fåren på baksidan med knäckebröd och gräs. Därefter gick vi en tipspromenad innan barnen fick springa sig varma igen inomhus till cirkusleken. Alla fick pris bestående av en karaokeskiva och godispåse.

Vid lunchen satt de flesta barn tillsammans (utan föräldrar) vid ett eget bord och var förväntansfulla inför utflykten. Så kom då äntligen bussen som skulle ta oss till framtidsmuséet i Borlänge. Där fick vi en guidad tur på Kosmorama Planetarium där vi fick veta det mesta om rymden och alla barnen ställde frågor till guiden. På muséet väntade många roliga experiment att utforska och man fick b.la flyga i en simulator, testa sin reaktionsförmåga och övervinna sin rädsla för mörker. Jag lurade in Bibbi i den mörka tunneln och utanför stod Kim och skrämde slag på oss med en baklänges mikrofon.

Vi hade en medhavd fikakorg som vi fick snabb äta då det var mycket spring i benen på barnen för att hinna med alla roliga saker som fanns. Alla barnen köpte var sin souvenir innan vi åkte hem där föräldrarna tog emot. Jag kan bara prata för mig själv men jag hade lika roligt som barnen på utflykten.

På kvällen efter middagen smet vi iväg till storstugan med alla barnen där vi spelade biljard, lekte dramalekar och sjöng karaoke innan de vuxna anlände

Söndag

På söndagen tittade vi på filmen Paulie som handlade om en stammande flicka och hennes papegoja Paulie som hamnar på villovägar men kommer hem till slut. Vi vuxna satt och snyftade oss igenom hela filmen. Efter filmen blev det fika för att sedan gå och titta på alla alster som barnen och ungdomarna gjort till vernissagen innan det var återsamling för samtliga där alla barn fick varsin mugg som minne av helgen.

Vad var då roligast under helgen undrade vi? De flesta tyckte ALLT och det är ett bra betyg. Enligt barnen själva var helgen hellyckad och jag kan inget annat än hålla med. Det är lika roligt varje gång man ser att barnen växer, de kommer blyga och försynta men avslutar med fullt ös.

En stor KRAM till alla härliga barn som var med och gjorde helgen så rolig.