Barnläger 2010

För första gången och säkert inte den sista hade vi vårt barnläger på mysiga Lidingö.

På en rofylld plats ligger Lidingö Utbildningscenter med både hotell och folkhögskola. Vi fick ett varmt och välkomnande bemötande. Tyvärr så var det flygstopp så en familj ifrån Norrland hade ingen möjlighet att ta sig ned. Men det kom i alla fall 6 familjer. Fyra flickor och två pojkar som var i åldrarna 7-12 år. Med sig hade de tre pappor och tre mammor. Det var logopeden Gunnel Klernäs samt talpedagoeng Marianne Hampus-Risberg som hade hand om föräldragruppen. Barnen togs om hand av Kim Lindbom Carlsson samt Anita och Syzy Blom från Stamningsförbundet.

På fredagskvällen blev det en god middag med fläskfilé och klyftpotatis som alla slukade. Därefter hade vi information, presentation och gick igenom helgens planering. På besök kom Robert Josefsson som tidigare suttit i vår styrelse. Han jobbar på Lidingö så han ville gärna träffa alla deltagarna. Som vanligt blev det tipspromenad och lite dramalek innan det var dags för sängen.

Lördagsmorgon inleddes med information om vår hemliga utflykt samt lite teater/drama. Sedan fick föräldrarna låna ut sina barn till oss. Vi skickade in föräldrarna till Gunnel och Marianne, så vi kunde busa lite för oss själva.

Efter lunchen kom våra taxibilar som körde oss till Aquaria på Djurgården. Ett häftigt ställe med fiskar, ormar, fåglar m.m. I början var det lite läskigt, för det var så mörkt innan ögonen vande sig. Föst gick vi runt en stund själva och tittade på film om undervattnets liv. Sedan fick vi träffa vår guide Robert som jobbat på Aquaria i många år. Vi fick vara med vid matning av fiskarna, klappa ormar, gå över pirayabron, och fick med oss en massa information om undervattenslivet. Barnen hade många frågor som Robert gärna svarade på. Han hade väldigt stor förståelse för att det kunde ta tid för barnen att ställa och svara på frågor, vilket vi och baren verkligen uppskattade.

Riktigt spännande var det att vi fick göra något som man inte brukar, nämligen att gå in bakom där hajarna lever, Robert tog tag i fenorna och klappade på några av dem. Och så fick vi se pyttesmå sjöhästar som bara var 1,5 månader gamla. Sedan fick alla gå till shopen och köpa en liten minnesak för sin fickpeng. Då vi hade så kul hann vi inte fika så det fick vi göra då kom vi tillbaka till Lidingö.

Under tiden som vi var på Aquaria tittade föräldrarna på en film om stamning. Efter middagen kom det två hemliga gäster; Runa och Anders som är eldväsen. Vi fick gå en stig i skogen som var upplyst av marschaller, så kom vi plötsligt fram till en ring av eld. Två svartklädda varelser kom ned från skogen och började blåsa eld! Det var mystiskt och riktigt häftigt!

Senare på kvällen var det chips, disco och pappa Åkes gitarr/sång. En riktig minnesvärd kväll! På söndagen var nog alla lite trötta. Vi i barngruppen gjorde konst till vår vernissage. Sedan tittade vi på filmen Paulie som handlar om den stammande flickan Marie som har en papegoja som kan prata. Tiden gick för fort, det gör den alltid när man har kul!

Dags för avslutning: Vi bjöd in föräldragruppen till vår avslutning med vår konstutställning, visade upp vår Makarena dans som vi hade lärt oss och sedan fick även föräldrarna dansa den med oss! Vi hade prisutdelning och lite tacktal.
Jag tror att alla verkade ha haft en trevlig helg! Tack snälla föräldrar för att ni tog med era barn och att ni lånade ut dem till oss! De skötte sig utmärkt.

Tack också till Lidingöutbildningscenter för ett bra samarbete. Stort tack guiden Robert!! Givetvis också Gunnel och Marianne.

Alla fick varsin lapp där de fick skriva något om helgen och lägga i varsin ballong som sedan hölls i luften under musikens gång. När musiken tystande så smälldes ballongerna. Nyfikna på vad som stod på lapparna?
Skitgoa ungar! Intressanta diskussioner och att höra andra stamma!

Det fanns en massagestol! Jätteroligt! Rolig helg! Toppen, Gemenskap! Vi fick se hajarna uppifrån! Jag träffade Simon igen och fick en ny kompis, Jag syftar på Hanna! Jag såg en haj! Skitsnälla ledare! Härliga barn, fin stamning och mycket generositet! Kanonställe! Roligt, Spännande! Häftig eldshow! Bra och genomtänkt ordnat! Stort tack för att vi fick komma!

Nästa läger blir i Visby 30 juli-2 aug, ännu finns några platser kvar…