Barnläger 2018

Även i år anordnade Stamningsförbundet ett veckoslutsläger för barn som stammar och deras föräldrar. Viktoria Norell var på sitt första barnläger tillsammans med dottern Ida, liksom Ulrika Israelsson och hennes son Mårten. Här berättar de om en händelserik helg fylld med glädje, spännande aktiviteter, nya bekantskaper och värdefull gemenskap.

Viktoria och Ida Norell

På väg till vårt första veckoslutsläger för barn som stammar visste vi inte riktigt vad vi skulle förvänta oss, Ida och jag. Som förälder var jag lite osäker på hur det skulle bli, vad vi skulle göra under helgen och om detta skulle vara något för oss. Jag visste inte riktigt om Ida upplevde något behov av detta, men jag tänkte att det nog ändå skulle bli positivt att träffa andra barn som stammar och få möjlighet att prata om stamning. Vi kan ju alltid testa att ge det ett försök, tänkte vi. Om inte annat skulle det bli mysigt att få en helg tillsammans på hotell, Ida och jag.

Redan välkomnandet kändes bra

I bilen på väg från Stockholm läste vi deltagarlistan. Ida med sina 12 år var en av de äldre barnen som var anmälda till lägret. Många barn var ett par år yngre. Väl framme på hotellet blev vi varmt mottagna av Kim Lindbom Carlsson som ansvarade för lägret, och barnledarna Åsa Svensson och Marie Young. I sin hand fick Ida ett fint välkomstkort som värmde gott och nog stillade en del av pirret i magen. Det här skulle säkert bli bra!

Fick snabbt nya vänner

Redan under middagen hittade Ida nya vänner som hon visade sig ha mycket gemensamt med – hon hade till och med samma födelsedag som en av tjejerna! Sedan var det spännande att samlas för att få träffa och lära känna de andra 13 barnen på lägret och deras föräldrar. Efter ett par timmar med namnlekar, tipspromenad i hotellkorridorerna, godispåsar och trevlig samvaro somnade vi lättvaggade båda två!

Ett lärorikt logopedmöte

På lördagen väntade en heldagsutflykt för barnen, medan vi föräldrar fick stanna på hotellet med logopederna Åsa Rundström och Pernilla Grundström. Vi delade med oss av våra förväntningar inför dagen och tog upp särskilda funderingar och erfarenheter kopplade till vårabarns stamning. Vi fick lära oss mer om stamning, vad den beror på och framför allt hur vi som finns omkring barnet – föräldrar, skola och logopeder – kan hjälpa till och stötta för att underlätta i olika situationer kring stamningen. Utifrån flerfaktormodellen fick vi mer inblick i de olika delar som spelar in och påverkar stamningen – fysiologiska, psykologiska, språkliga och omgivningsfaktorer. Vi fick flera konkreta tips av Åsa och Pernilla och det var en riktigt bra dag som gav mig nya insikter om stamning och förståelse för hur vi ännu bättre kan stötta våra barn.

Piratshow och besök på bondgård

Efter en lång och upplevelserik utflyktsdag kom barnen tillbaka till hotellet – trötta och glada. Besöket på bondgården med de gulliga lammen hade varit det bästa, tyckte Ida. Efter ännu en god och trevlig middag fick barnen sällskap av ett gäng pirater som hade tappat minnet och behövde barnens hjälp att hitta sin skatt.

En matnyttig avslutning

På söndag förmiddag delade vi upp oss på nytt. Barnen fick besök av trubaduren Stefan Lövgren, medan vi föräldrar återsamlades med logopederna för att summera gårdagen och för att få veta mer om vilken rätt till stöd som barn som stammar har från skolans håll. Bra att känna till! Efter en gemensam avslutande lunch var det dags att lämna lägret och bege sig hemåt, med små presenter som minne från lägret. En mycket rolig och värdefull helg var nu över – tråkigt nog tyckte Ida som ger lägret betyget 5 av 5. Ida bytte nummer, snapchat- och instagramkonton med sina nya kompisar så att de skulle kunna fortsätta att hålla kontakten och förhoppningsvis ses igen. Kanske på ett nytt stamningsläger. Varmt tack till Kim, Åsa, Marie, Pernilla och Åsa som tog så väl hand om alla barn under dessa fantasiska dagar. På återseende!

Ulrika och Mårten Israelsson

Det var vårt första barnläger och humöret var på topp när vi lämnade Umeå den fredagen för att flyga till Stockholm. Färden gick vidare mot Västerås och när vi kom till hotellet så möttes vi av glada ansikten. Det kändes spännande att träffa andra barn och vuxna som kan dela med sig av sina erfarenheter kring stamning. Bäst av allt var att Mårten fick träffa andra barn som stammar och upptäcka att han inte var ensam i världen med sin stamning.

Ett personligt bemötande

Vi började med att äta middag och sakta bekanta oss med både föräldrar och barn. Sedan kallades det till samling för att alla skulle välkomnas samt introduceras för schemat för helgen. Alla barnen fick ett personligt och handskrivet kort från Kim Lindbom Carlsson och Marie Young, vilket var väldigt omtänksamt och trevligt. Fredagskvällen fortsatte med aktiviteter och avslutades med kvällsfika.

Lördag – en fantastisk heldag för såväl barn som vuxna

Lördag efter frukost åkte barnen iväg på utflykt och föräldrarna stannade med Åsa Rundström och Pernilla Grundström som arbetar som logopeder. Barnen fick uppleva en fantastisk heldag med något för alla. Första stopp blev en gård med olika djur, där de fick en egen guide som berättade om varje djur och barnen fick berätta vad de kunde om djuren. Sedan blev det dags att uppleva en gammaldags skoldag där det tittades på både hår och naglar. Alla barnen skötte sig perfekt inför den stränga fröken. Efter detta åt vi en god lunch och avslutade med en tur på hästskjutsen. Därefter åkte vi vidare mot nya äventyr. Denna gång stannade vi till på flygmuseet där vi fick en engagerad guide som berättade på ett fängslande sätt. Han fångade mångas uppmärksamhet och bjöd dessutom på glass. Trötta men uppfyllda av upplevelsen åkte vi mot hotellet.

Efter middagen väntade en överraskning i form av sjörövare som både spelade och sjöng men även fick barnen delaktiga genom skattjakt på hotellet. Det fanns gott om tid till att prata med föräldrar samt umgås under trevliga former och att barnen hittade kompisar att umgås med. Kvällen avslutades med godis och fika.

Söndag – reflektion, utvärdering och vernissage

Söndagen började med lek och alla deltog med liv och lust, barn och föräldrar. Sedan fick barnen jobba själva medan föräldrarna fick lyssna på Åsa och Pernilla, men också prata med varandra för att reflektera och ställa frågor. Det hela avslutades med utvärdering tillsammans med barnen och en vernissage av barnens alster. Det hela avrundades med lunch. Det var så roligt att få möjlighet att delta och ledarna hade ett digert program med hög ambitionsnivå, både utifrån barnens perspektiv och för mig som förälder.