Familjeläger 2014

Ett fartfyllt familjeläger på Gotland

Stamningsförbundet anordnade traditionsenligt ett sommarläger i Visby för barn som stammar och deras föräldrar. Här berättar deltagaren Wilma Svensson om ett läger som hon sent ska glömma.

Min familj och jag skulle åka till Gotland på familjeläger. Jag hade längtat jättemycket. På fredagsmorgonen packade vi in oss i bilen och åkte till Oskarshamn, där vi skulle ta färjan till Gotland. På färjan åt vi mat och väntade mest på att vi skulle komma fram till Gotland. Det tog cirka tre timmar att åka över.

En första dag fylld av smakupplevelser

När vi kom fram så gick vi ner till våra bilar och åkte av färjan. På en parkering mötte vi lägerledaren Kim Lindbom Carlsson som visade oss vägen till våra lägenheter där vi skulle bo. Där träffade vi sedan alla andra barn och familjer och fikade och lekte lekar tillsammans. Sedan gick alla in i sina lägenheter och tog det lugnt ett tag. Efter detta åkte vi och åt mat. Det bjöds på kassler, och man fick dricka hallonsoda till maten.

När alla hade ätit färdigt åkte vi ner till stan och köpte glass i hamnen. Det var ett glasställe där det fanns 180 glassorter, och det var jättegott! Sedan gick vi en långpromenad i stan. Vi stannande bland annat på ett ställe där vi tittade på stenar och fossiler. Alla barn fick en fossil. Vi gick även förbi godisaffären från Pippi-filmerna. På vägen hem stannade vi i en lekpark och lekte lekar, vilket var jättekul. När vi kom hem till lägenheterna gick vi och lade oss i våra sängar och somnade gott.

En intensiv andra dag med pirater, lek och minitåg

Nästa morgon fick vi ställa väckarklockan för att vakna. Vi gjorde oss i ordning och gick till bussen som gick 08:00. När alla var på plats åkte vi till frukosten. Sedan fick alla barn gå på en liten utflykt, medan de vuxna fick åka tillbaka till lägenheterna och prata om stamning. Vi barn gick till en lekpark, där vi lekte och körde charader. Sedan åkte vi ett minitåg som körde runt i Visby.  När man åkte i tåget fick man veta mer om Gotland och medeltidsveckan. Det var så varmt så vi var tvungna att äta glass, och vi fick två isglassar var. Sedan gick vi till en annan lekpark och lekte.

Senare träffade vi våra föräldrar på stan. De hämtade upp oss med buss, och vi åkte till ett ställe som heter Mix-ranch. Där fick vi bada, leka i lekparken, köra trampbil, åka linbana, och hoppa på en stor hoppkudde. Vi åt även tacos-buffé, och vi klappade getter. Det var hur kul som helst! Sedan åkte vi och åt kvällsmat. Efter maten åkte vi ner till stan. Det började regna och vi lekte lite lekar medan vi väntade på en överraskning. Vi fick träffa medeltidsmänniskor som berättade historier för oss om hur det var på Gotland på medeltiden. Efter en stund träffade vi ett gäng pirater. Vi fick varsin piratflagga och guldpengar som var choklad. Piraterna spelade och sjöng för oss. Regnet öste ner när vi var med piraterna, så vi blev jätteblöta. Sedan gick vi hem till lägenheterna och somnade gott.

Somrig buffé

Nästa dag samlades vi vid bussen 08:00 för att åka och äta frukost. Jag drack O´boy till frukosten. När vi kom tillbaka till lägenheterna så fick vi en del fritid. Jag och min familj åkte och badade på en strand.

Under tiden var ledarna hemma vid lägenheterna och förberedde en sommarbuffé. När alla hade kommit tillbaka åt vi denna sommarbuffé, och den var jättegod. I buffén ingick bland annat ägg, pastasaltad och två pajer, och man fick ost och salta kex. Sedan fick vi saffranspannkaka till efterrätt. Den var sådär tyckte jag.

Att uppleva medeltidsveckan

Vi gick sedan till medeltidsmarknaden. Min lillasyster och jag köpte varsin medeltidsklänning och en krans att ha i håret. Vi gick runt och tittade på marknaden, och det fanns mycket fint där som jag ville köpa. Sedan gick vi hem till lägenheterna en stund, för att sedan åka och äta kvällsmat.

På kvällen var det dags för invigning av medeltidsveckan, och där såg vi såg många uppträdanden. Det var akrobater, sångare och några som dansade med eld. Vi satt på stranden och hade det mysigt, och vi hade med oss dricka och chips. Vi barn lekte vid vattnet, kastade stenar och badade fötterna.

Några gick hem tidigare, eftersom de inte orkade vara uppe mer, men jag och min familj stannade i alla fall kvar till slutet. Vi väntade på eldpilarna, som lägerledaren Kim hade berättat om. Vid 23-tiden började de äntligen skjuta eld-pilar ut i havet. De skulle försöka pricka en stor grej som stod ute i havet, men ingen fick eld på den, så det var en kille som till slut fick gå ut med en fackla och tända på den. Det var häftigt och fint. När det hela var slut gick vi till bilen och åkte hem. Och jag tror att alla sov väldigt gott den natten.

På återseende

Nästa morgon var det frukost som vanligt vid 08.00. När alla hade ätit upp tog vi en gruppbild och alla barnen fick paket. Jag fick en väska och ett armband. Sedan var lägret slut och alla sa hejdå till varandra. Jag tycker att lägret varit jättekul och jag längtar redan tillbaka till Gotland och nästa läger. Jag och min familj stannade kvar, och fick som tur var några extra dagar på Gotland.