Röstsvar

Lobbyverksamhet med gemensamma krafter har gett resultat.

 

Ringer man till Telia privatpersoner (90200) kommer man en telefonröst som ber en att tala in sitt ärende. Om man inte pratar felfritt får du svaret att rösten inte uppfattar ditt svar och ber dig att tala in ditt ärende. Kan du fortfarande inte tala felfritt får du ännu ett svar att telefonsvararen FORTFARANDE inte uppfattar ditt svar. Vid nästa försök får man olika förslag som om man behöver hjälp med att veta vad du egentligen söker hjälp för. Vid ett test med bara mina ?I-i-i(nternet?) fick jag, efter att hela ÅTTA gånger höra att telefonsvararen inte 
uppfattade mitt svar, äntligen komma till en person.

Ringer man däremot till 90400, Telia företag, kommer man direkt till möjligheten att knappa in dit du vill komma. 

Ett förnedrande, stressande och ett klart förargelseväckande bemötande som kommer från ett telefonföretag!

Tidigare fick man möjligheten att ANTINGEN tala in ELLER knappa in. Efter ett samtal med Telia får jag som svar att det är ett önskemål från en annan funktionshindergrupp att få möjlighet att tala in sitt ärende. Jag fick ett löfte om ändring, men inget har skett. 

Med hjälp av Dyslexiförbundet, FMLS, Riksförbundet Sällsynta Diagnoser, De Handikappades Riksförbund, DHR, Neurologiskt Handikappades Riksförbund, NHR och Mun & Halscancerförbundet, MHC har Telia genomfört en ändring och gjort det möjligt, vid första försöket, att välja om man vill tala in eller knappa in sitt ärenden. 

Då flera företag använder sig av samma fenomen kommer Stamningförbundet att fortsätta sitt arbete för att få flervalssystem vid telefonsvar. Kontakta oss ifall det finns fler företag som enbart har talsvar.


Hör av dig till oss ifall du stöter på företag som enbart använder sig av röststyrning.

Bli medlem du också
Lämna ett bidrag